Praktijkvoorbeeld: Bedrijfsbeëindiging of -verkoop

Onze adviseurs werken dagelijks met gedreven ondernemers. Zo ook Mark en Jose van wie we vanwege privacy omstandigheden de namen hebben veranderd. Mark had een aantal jaar voor ons bezoek het bedrijf van zijn ouders overgenomen en hij is alweer de derde generatie ondernemer van de familie. Hier onder het verhaal van Gerd:

Overname van een installatiebedrijf

Opa was in 1962 gestart met het installatiebedrijf, door hard te werken kon hij een mooi bedrijf overlaten aan zijn zoon, die het in de traditie van vader en moeder samen met zijn vrouw voortzette. De vader van Mark heeft het bedrijf verder uitgebouwd tot 25 monteurs, een eigen bedrijfspand en een mooie klantenportefeuille. Om de traditie door te zetten heeft Mark samen met zijn vrouw, José, de zaak overgenomen.

Bedrijfsbeëindiging of -verkoop

De reden dat ik daar was, was omdat ze gevraagd hadden of ik kon helpen het bedrijf te verkopen aan iemand anders, want ze waren het zat om steeds het idee te hebben achter de feiten aan te lopen.

Tijdens het eerste gesprek dat ik met ze had, hebben we bijna niet over de bedrijfsverkoop gesproken. We hebben het vooral gehad over de redenen waarom Mark en José het bedrijf wilden overnemen. Van hun droom om samen verder door te bouwen aan het bedrijf was tot nu toe echter niets terechtgekomen. Allebei werkten vooral heel erg hard en sinds de geboorte van hun dochter ging het niet meer.

Bedrijfsanalyse

Het eerste wat ik heb gedaan is een analyse gemaakt van de huidige situatie. De omzet en winst was goed, maar niet fantastisch. Mark compenseerde vooral voor de steken die zijn team liet vallen. Allereerst hebben we afgesproken dat Mark 60% van zijn tijd zou gaan besteden aan het binnenhalen van nieuw werk, 30% aan het motiveren van zijn team en 10% aan strategie. José werkte nog 3 dagen van de week en was vooral bezig met de administratie. We kwamen er samen achter dat de administratie veel efficiënter kon door meer gebruik te maken van de mogelijkheden die al in de software zaten. Binnen korte tijd kon José Mark helpen om de planning onder controle te krijgen.

Aansturing middels KPI’s

Samen met Mark en José en hun 4 belangrijkste medewerkers hebben we toen een 12 maandenprogramma in elkaar gezet. We zijn gaan sturen op de volgende 6 kritische prestatie indicatoren (KPI’s):

  • Gemiddeld uurtarief
  • Gemiddelde omzet per klant
  • Aantal klanten
  • Gefactureerde omzet
  • Toegevoegde waarde
  • Winst

In dit programma kwamen we elke 2 maanden bij elkaar voor een voortgangsbijeenkomst en elk kwartaal was er een formele Raad van Commissarissen bijeenkomst, waarin het team en Mark en José presenteerden over hun ontwikkeling en afspraken werden gemaakt voor het volgende kwartaal.

Binnen een half jaar was het idee van verkopen definitief uit hun hoofd gezet. De winst en kasstroom waren flink toegenomen en iedereen werkte met veel energie aan het door ontwikkelen van de onderneming.

Wil je meer advies hierover? En wil jij weten waar bij jullie de kansen liggen? Neem dan gerust contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden. Bel 0297 231717 of mail naar support@vanthul.nl

Auteur: Gerd van ’t Hul – accountant-administratieconsulent

Share: