Kansen bij een nieuwe crisis

Kansen bij een nieuwe crisis

Ben jij als ondernemer klaar voor de storm en zie jij juist kansen in een nieuwe crisis? Hoewel het nu economisch allemaal weer een stuk beter lijkt te gaan, doen er ook veel verhalen de ronde dat het de komende jaren weer slechter zal gaan. 15 september jl. is het 10 jaar geleden dat de bank Lehman Brothers uit New York failliet werd verklaard. Hierna volgde een roerige periode waarin veel banken staatssteun moesten krijgen, zoals ABN-AMRO en Fortis.

Voor u als ondernemer is er goed en slecht nieuws. Want juist met een nieuwe crisis liggen er ook kansen. Maar laten we beginnen met het slechte nieuws, afkomstig uit een aantal betrouwbare bronnen, namelijk de Nederlandse Bank, de voormalig baas van de Europese Centrale Bank én een zeer belangrijke investeerder met een waarde van €24 miljard.

Wat zeggen zij?

Bij het afscheid als directeur toezicht bij de Nederlandsche bank zei Jan Sijbrand “de voorboden van de volgende crisis zijn zichtbaar.” Jean-Claude Trichet, baas van de Europese Centrale Bank van 2003 tot 2011, zei op 2 mei 2018 in een interview met het Financiële Dagblad: “Het financieel systeem is misschien wel kwetsbaarder dan ooit’.
En in een toespraak eerder dit jaar zei miljardair George Soros: “Het toenemende anti Europese-Unie sentiment, het opzeggen van de Iran deal, een stijgende dollar en investeerders die geld weghalen uit opkomende markten in combinatie met het slechte nieuws voor de wereldeconomie zou kunnen betekenen dat we op weg zijn naar een volgende grote financiële crisis”

Maar wat is dan het goede nieuws? De kansen met een nieuwe crisis?

Kleine installatiebedrijven zijn creatiever, mee re-actief en kunnen zich sneller aanpassen dan trage en logge ondernemingen. Het is niet gemakkelijk, maar kleine bedrijven kunnen dingen doen die grote bedrijven niet kunnen. Dus wanneer de storm komt, dan ziet het er goed uit voor kleine bedrijven. Sterker nog, er zijn veel voorbeelden van bedrijven die juist heel veel geld verdienden tijdens de crisis.

Wat kun je nu al doen, om je voor te bereiden op een toekomstige crisis? Wat zijn de kansen met een nieuwe crisis?

Het begint met mentale kracht. Zie een slechte economische periode of crisis als een kans en reageer ook alsof het een kans is. Zorg ervoor dat je bedrijf optimaal beschermd is. Optimale bescherming houdt in dat je in het slechtste geval een onderdeel van je onderneming failliet kunt laten gaan, maar dat de andere onderdelen kunnen doordraaien. Of dat je dezelfde zekerheden hebt als een bank.

En verder: lever meer toegevoegde waarde dan wie dan ook in de markt. Zoek dat deel van de markt op waarin je je uniek maakt. Unieke bedrijven doen het vaak beter in de crisis.

Interesse? Mail mij op gj.vanthul@vanthul.nl.

P.S.

Het maakt niet uit wat er gebeurt in de wereld, jij draait als ondernemer aan de knoppen. Zo kun je juist in stormachtige omstandigheden het verschil maken.

Als eigenaar van een klein bedrijf, ben je niet overgeleverd aan de omstandigheden van gewone mensen. Om het maximale voordeel te krijgen, geven wij ondernemers in de installatiebranche snel inzicht in hoe ze scoren op drie gebieden: cashflow, rendement en fiscaal. Je krijgt dan snel inzicht in hoe je scoort ten opzichte van branchegenoten, hoe je scoort ten opzichte van de top 20% en welke verbeterpunten je direct door kunt voeren in je organisatie. Maak van een crisis een kans!

Share: